+ Odpowiedz na ten temat
Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 11

Rozwój niemowlęcia

  1. #1
    pipi
    Administrator

    Arrow Rozwój niemowlęcia

    Advertisement



    ROZWÓJ NIEMOWLĘCIA 9 - 12 MIESIĄC


    Miesiąc dziewiąty. Rozwój ruchowy.

    W dziewiątym miesiącu życia maluch potrafi już:



    Przesunąć się w kierunku zabawki na różne sposoby, poczynając od pełzania do przodu lub tyłu, kręcenia się w kółko, przesuwania się na pupie w różnych kierunkach (nie zawsze zamierzonych), aż do raczkowania.
    Siedzi bardzo pewnie.
    Samodzielnie siada z pozycji leżącej na boku i z pozycji raczkowania
    Siedząc potrafi podeprzeć się rączką z przodu i z tyłu (gdy na przykład straci równowagę)
    Podciąga się do stania z pozycji siedzącej
    Czasami już nawet chwiejnie stoi, trzymając się kogoś lub czegoś
    Stoi na całych stopach
    wyjmuje mniejsze przedmioty z większych
    zabawki, po które sięga świadomie ogląda i bada bardzo dokładne; z zaciekawieniem ogląda książeczki i obrazki
    zdecydowanie i coraz wyraźniej wyraża swoje życzenia i potrzeby
    rozumie znaczenie niektórych słów i szuka wzrokiem przedmiotu nazwanego przez dorosłego
    gaworzy, wymawiając szereg różnych sylab. Wymawia pierwsze słowa dwusylabowe początkowo nie rozumiejąc co mówi



    W co się bawić?

    siedzącemu maluchowi możesz dać do zabawy pudełeczka o różnych wielkościach - niech wkłada jedne w drugie
    rozkładaj zabawki w różnych odległościach - niech dziecko próbuje samo się do nich dostać może chwytać drobne przedmioty chwytem pęsetowym
    Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne.
    Umiejętności podane w podręcznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią, która niekiedy nijak się ma do naszego dziecka.


    Miesiąc dziesiąty. Rozwój ruchowy.


    W wieku dziesięciu miesięcy dziecko:

    uwielbia zabawę w chowanego, przy czym samo chętnie się chowa np. pod pieluszką, którą z wybuchem radości ściąga sobie z głowy
    uznanie i pochwała są dla niego wyjątkowo ważne, potrafi odróżnić pochwałę od nagany
    jest wesołe i otwarte w stosunku do osób, które lubi, rezygnuje natomiast z kontaktów z ludźmi, do których nie żywi sympatii
    dużo gaworzy, zwracając na siebie uwagę dorosłych
    naśladuje proste sylaby i powtarza je na polecenie
    powtarza wielokrotnie usłyszane dźwięki: kaszel, cmokanie, chrząkanie
    rozumie kilka prostych zleceń i je wykonuje np daj, weź
    naśladuje proste czynności pokazane przez dorosłych np. pa-pa, kosi-kosi
    rozumie prosty zakaz poparty gestem; zatrzymuje na chwilę swą czynność
    Stoi - przytrzymując się.
    Podciąga się z siedzenia do stania
    Niektóre dzieci próbują stawiać pierwsze kroki, przytrzymując się mebli - początkowo chodzi jakby bokiem.
    specjalizuje się chwyt pęsetowy - podnosi mały przedmiot końcami palców wskazującego i kciuka (ale większość dzieci zdobywa tę umiejętność dopiero w 15ms życia)
    najczęściej raczkuje - choć u niektórych dzieci ta faza w ogóle nie występuje. Przemieszczają się one do przodu np. na pupie, a inne od razu zaczynają chodzić. Staraj się jednak zachęcić malucha do raczkowania, chociaż w czasie zabaw,

    Zabawy stymulujące rozwój:

    "raczkujący" slalom między zabawkami,
    "gonię cię" raczkując - można bawić się w takt wierszyka "idzie rak, nieborak - pocałuje, będzie znak).
    zabawy w różne zwierzęta, raczkując z dzieckiem po całym pokoju (mieszkaniu),
    Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne.
    Umiejętności podane w podręcznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią, która niekiedy nijak się ma do naszego dziecka.

    Miesiąc jedenasty. Rozwój ruchowy.


    W wieku jedynastu miesięcy dziecko:

    jest bardzo rozmowne, przy czym raczej używa pojedynczych sylab
    najczęściej reaguje już na swoje imię
    pije z kubeczka i często chce samodzielnie jeść łyżeczką
    pochwalone jest bardzo dumne i powtarza czynność, za którą uzyskało pochwałę
    wymawia ze zrozumieniem pierwsze dwusylabowe słowa; mówiąc "mama", "tata", wie, do kogo mówi;
    naśladuje dźwięki
    na prośbę dorosłego- popartą gestem- podaje zabawkę
    w pozycji stojącej coraz częściej na chwilę puszcza się podpórki.
    sprawnie raczkuje, po całym mieszkaniu.
    chodzi przytrzymując się mebli,
    niekiedy próbuje chodzić trzymane za jedną rękę
    potrafi usiąść z leżenia na brzuchu,
    kuca trzymając się czegoś (ale nie zawsze potrafi wstać)
    sprawnie podnosi zabawkę, trzymając się mebli
    coraz lepiej skoordynowany chwyt pęsetowy,


    Zabawy stymulujące rozwój:

    wrzucanie do pudełka/puszki kamyków lub klocków (pod ścisłą kontrolą dorosłego opiekuna),
    wkładanie na oczach dziecka jakiejś zabawki do zamykanego pudełka. Maluch uwielbia potem poszukiwać zabawki i manipulować pudełkiem aby je otworzyć,
    wszelkie "zabawy paluszkowe" - w rytm popularnych wierszyków, np.: "idzie rak nieborak, jak ugryzie będzie znak" albo "tu, tu, tu - warzyła sroczka kaszkę warzyła - temu dała na miseczce, temu dała na łyżeczce, a temu nic nie dała i frrrrrr, odleciała). Zabawy te prowokują do naśladowania gestów, a dodatkowo sprzyjają rozwojowi mowy,
    dzieci w tym wieku uwielbiają rozkładać i burzyć wszelkiego rodzaju budowle - co usprawnia chwyt, koordynację wzrokowo - ruchową i ogólną sprawność motoryczną,
    maluch lubi jeść palcami - wykorzystaj to do usprawniania chwytu
    zabawy kolorowymi klockami lub kółkami nakładanymi na pręt,
    Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne.
    Umiejętności podane w podręcznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią, która niekiedy nijak się ma do naszego dziecka.



    Miesiąc dwunasty. Rozwój ruchowy.

    W wieku dwunastu miesięcy dziecko:

    lubi przedmioty mogące być źródłem głośnych dźwięków np. garnki
    zaczyna rozumieć znaczenie wielu słów, wymawia ze zrozumieniem pierwsze dwa lub trzy słowa z powtarzaną sylabą np. ma-ma, ba-ba, ta-ta
    szczególnie mocno zaznacza się więź z rodzicami - dziecko pragnie mieć poczucie bezpieczeństwa
    próbuje chwycić przedmiot, mimo iż w obu dłoniach trzyma już dwa przedmioty
    rozumie kilka prostych poleceń w znanych sytuacjach i wykonuje je np. przy jedzeniu "otwórz buzię", "podaj rączkę"
    bardzo sprawnie raczkuje.
    potrafi przejść dookoła pokoju przytrzymując się mebli.
    ok. 40% dzieci samodzielnie chodzić w dniu swoich pierwszych urodzin,
    łatwo traci równowagę
    specjalizacja chwytu pęsetowego
    potrafi samo pewnie stać (jednak większość dzieci nie potrafi zrobić tego do 14 ms życia),
    Zabawy stymulujące rozwój:

    najodpowiedniejsze są zabawki o różnej fakturze powierzchni, kolorowe duże klocki, zabawki kształtujące sprawność manualną, które wymagają popychania, kręcenia, ciągnięcia (np. koguciki na kiju, samochody),
    zabawy piaskiem, wodą,
    "Kółko graniaste" - jeśli twój maluch potrafi już chodzić, możesz wziąć go za rączki i chodząc w kółko śpiewać "kółko graniaste, czterokanciaste, kółko nam się połamało, cztery grosze kosztowało, a my wszyscy bęc !". I bęc na pupę.
    usprawnianie chwytania drobnych przedmiotów,
    jeśli jest bardzo ciepło pozwól swojemu malcowi chodzić na bosaka - ale tylko w sprawdzonych piaskownicach (np. w ogródku, na balkonie) i trawnikach. Jednak niech nie biega boso po powierzchniach twardych
    Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne.
    Umiejętności podane w podręcznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią, która niekiedy nijak się ma do naszego dziecka.

    mgr Agnieszka Musiał, psycholog
    Monika Zalewskia- Biełło

    źródło



    Ostatnio edytowane przez szarlotka ; 03-23-2010 o 14:18

  2. #2
    justysia_jgk
    Opiekun
    pipi, super temat, dzieki kochana


  3. #3
    mati825
    Nowicjusz
    witam.Moja córcia skończyła niedawno 9miesięcy i jeszcze sama nie siada,jak ją posadzę to posiedzi a tak sama z siebie nie chce czy tak może być?


  4. #4
    holly
    Super Moderator
    Każde dziecko jest inne, myśle że powinnaś zapytac o to waszego pediatrę.


  5. #5
    martusia8816
    Nowicjusz
    Moja Weronika też pużno siadała bo w 9 miesiącu a o wstaniu nie było mowy ale sama po 11 miesiącu zaczeła siadać a chodzić zaczeła jak miała 15 miesięcy.. Więc myśle że jest wszystko ok z twoją niunią


  6. #6
    klaudia20
    Nowicjusz
    moja ma 6 miesiecy juz siedzi sama ale jeszcze sie przewraca jak lezy i podciagam ja na raczkach to jak sie unosi to odrazu do stania a nie do siedzenia ciekawie to wyglada bo taka kruszynka drobna sama do siedzenia sie dzwigala jak miala 4 miesiace i sama nie naciskalam ani nic


  7. #7
    sabrina12
    Banned
    Xxx

    Ostatnio edytowane przez marciucha ; 08-14-2015 o 16:36

  8. #8
    moniajarosii
    Nowicjusz
    U mnie mój skarb zaczął chodzić prawie idealnie na 1 urodziny.


  9. #9
    tajemnicza
    Nowicjusz
    Nie ma co dziecka porównywać do innych dzieci. Każde dziecko jest inne i na każde dziecko przyjdzie czas aby samo siedziało, chodziło czy mówiło. Nie ma co przyspieszać ani martwić się na zapas.


  10. #10
    meggi83
    Nowicjusz
    xx

    Ostatnio edytowane przez marciucha ; 09-15-2015 o 14:50

+ Odpowiedz na ten temat
Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Podobne wątki

  1. 04-05-2012, 13:37
  2. 04-02-2011, 12:41
  3. 07-13-2009, 10:38
  4. 03-05-2009, 08:59
  5. 12-16-2007, 20:44

Tagi dla tego tematu