+ Odpowiedz na ten temat
Pokaż wyniki od 1 do 1 z 1

Pierwsze niepokojące objawy:zaburzone odruchy maluszka

  1. #1
    moan
    Guest

    Arrow Pierwsze niepokojące objawy:zaburzone odruchy maluszka

    Advertisement



    ODRUCH – to automatyczna, wrodzona reakcja na bodziec
    zewnętrzny lub wewnętrzny, zachodząca przy udziale ośrodkowego układu nerwowego.
    Na bazie odruchów następuje pełna organizacja neurologiczna, będąca podstawą pierwszej diagnozy dziecka.
    W psychologii – to nieświadoma reakcja psychiczna.

    [shadow=yellow:ae69540916]DIAGNOSTYKA NA BAZIE ODRUCHÓW [/shadow:ae69540916]

    Odruch MORO
    To mimowolna reakcja na zagrożenie.
    Odruch pojawia się w 9 tygodniu życia płodowego.
    Zanika między 3 a 4 miesiącem życia.

    Odruch można wywołać:
    Jeśli poruszamy gwałtownie kocykiem na którym leży noworodek, wyrzuci on ręce na boki, krzyknie lub „ zdziwi się”, następnie przywiedzie ręce i nóżki do siebie, jakby chciał coś objąć.
    Podobnie zareaguje na ostry dźwięk lub silne światło.

    Brak lub występowanie odruchu do 6 miesiąca świadczy o deficytach. Dziecko z przetrwałym odruchem MORO balansuje na skraju reakcji walki i ucieczki, w błędnym kole, w którym działanie odruchu powoduje wytwarzanie adrenaliny i kortyzolu- hormonu stresu, które to hormony odpowiedzialne są za wzrost wrażliwości i obniżenie progu reakcji.
    Zbyt duże zużycie kortyzolu i adrenaliny powoduje choroby i alergie.

    Przetrwały odruch MORO – deficyty:

    - zaburzenia osobowości, problemy z modulacją bodźców i percepcją, nadpobudliwość.
    - problemy emocjonalne; zmiany nastroju- labilność emocjonalna
    - podniesiony tonus mięśniowy
    - trudności w przyjmowaniu krytyki
    - trudności z podejmowaniem decyzji
    - nadmierne zmęczenie

    Odruch ATOS – ASYMETRYCZNY TONICZNY ODRUCH SZYJNY

    Odruch powstaje w łonie matki od 3 miesiąca ciąży i jest aktywny do 4- 6 miesiąca życia.
    Odruch ten polega na tym, że zwrot głowy w jedną stronę wywołuje wyprost kończyn po drugiej stronie ciała, w którą
    zwraca się głowa i zgięcie kończyn strony przeciwnej. Reakcja ta to początki koordynacji wzrokowo-ruchowej.
    Przetrwały odruch może świadczyć o występowaniu niedojrzałych reakcji posturalnych i złym przetwarzaniu
    bodźców przedsionkowych.

    Deficyty związane ze słabym lub przetrwałym odruchem:

    - obniżenie zdolności przekraczania środkowej linii ciała i
    słabej integracji środkowego pola wzrokowego i
    wzrokowo- słuchowego
    - słabość procesów zapamiętywania
    - stres emocjonalny
    - ograniczenia funkcji poznawczych, problemy w szkole, zła
    koncentracja uwagi
    - dysleksja
    - dysgrafia

    BADANIE ODRUCHU ATOS
    Dziecko staje z wyprostowanymi i wyciągniętymi przed siebie rękami, twarzą do badającego, który również wyciąga ręce.

    Następnie badany kładzie swoje wyprostowane palce wskazujące na palce wskazujące terapeuty.
    Dziecko zamyka oczy i podnosi swoje ręce do góry, opuszcza je
    tak, by trafić palcami wskazującymi na palce terapeuty.

    Powtarzające się trudności z trafieniem mogą świadczyć
    o dysfunkcjach przedsionkowych.

    Odruch STOS?- SYMETRYCZNY TONICZNY ODRUCH SZYJNY

    Przy odgięciu głowy dziecka, leżącego na brzuchu, odruchowo
    prostują się ręce i zginają nogi.

    Odruch objawia się.

    Odruch powstaje po urodzeniu, jednak najbardziej aktywny jest od 7-9 miesiąca życia.

    Odruch ten przygotowuje dziecko do pierwszych ruchów pełzania, czworakowania oraz stania i chodzenia.
    Jeśli odruch ten zostanie prawidłowo zintegrowany, to dziecko wypracowuje prawidłowy dwustronny schemat ciała.
    Obie półkule mózgowe zaczynają pracować synchronicznie.

    Integracja odruchu STOS wpływa na:
    - widzenie obuoczne i słuch
    - celowość ruchu
    - rozwój pionowych ruchów ciała jako
    - jednej całości
    - tworzenie dwóch wymiarów ciała – czyli
    integracja ruchów dolnej i górnej części
    ciała

    Deficyty związane z odruchem STOS:- zaburzenia percepcji
    - zaburzenia w koordynacji
    ruchów
    - problemy z zapamiętywaniem
    - zaburzenia emocjonalne
    - problemy z czytaniem

    Przy słabym odruchu:
    Występuje opuszczanie głowy, dziecko patrzy „ spode łba”
    pozycja ta prowadzi do nadmiernego napięcia zginaczy szyi.

    Odruch stłumiony:
    Powoduje nadmierne podnoszenie głowy ( lub maksymalne odrzucenie głowy), patrzenie „ z góry w dół”.
    Pozycja ta prowadzi do nadmiernego napięcia tylnych zginaczy szyi.



    Deficyty percepcji
    Energia fizyczna, aby pobudzić receptor i wywołać wrażenie, musi osiągnąć określoną wielkość, musi stać się bodźcem.
    Wrażliwość to zdolność odbierania wrażeń.

    Możemy manipulować wielkością bodźca – zwiększając, czy zmniejszając jego siłę . Siłę minimalną bodźca oraz siłę poniżej której nie występuje wrażenie nazywamy progiem wrażliwości.

    Bodźce o wartości poniżej progu wrażliwości nazywamy bodźcami podprogowymi.
    Bodźce, które znajdują się powyżej wartości progowej, noszą nazwę nadprogowych.
    Próg wrażliwości jest różny dla różnych zmysłów.
    Próg wrażliwości ma istotne znaczenie w procesie terapeutycznym. Nieprawidłowości w odbiorze oraz zdolności różnicowania napływających bodźców nazywamy deficytami percepcji.

    Rodzaje deficytów percepcji
    Deficyty percepcji mogą dotyczyć – modulacji lub interpretacji napływających bodźców.

    W zakresie modulacji mamy do czynienia z trojakim rodzajem zaburzeń;
    Nadwrażliwość; to nadmiar bodźców napływających do układu nerwowego. Nadwrażliwość może dotyczyć różnych sfer percepcji.
    Dziecko unika bodźców na które jest zbyt wrażliwe.

    Niedowrażliwość; to za mała ilość bodźców dopływających do układu nerwowego. Dziecko poprzez różne stymulacje uzupełnia je w ten sposób zapewniając sobie równowagę.
    Biały szum; to zniekształcenie bodźca, co powoduje zupełną zmianę napływającej do systemu nerwowego informacji.

    W zakresie interpretacji bodźców występują następujące deficyty
    -umiejętności koncentracji uwagi na bodźcu
    - umiejętności różnicowania bodźców
    - umiejętności identyfikowania bodźców
    - lokalizowanie źródła bodźca
    - pamięci sensorycznnej

    Ps. Powyższe przykłady sygnałów ,że może dziać się coś nie tak z maluchem nie znaczą że od razu upośledzenie, czy inna niepełnosprawność. Są to elementy, na które trzeba zwrócić uwagę, które należy skonsultować z lekarzem i specjalistą.

    Pozdrawiam



    Ostatnio edytowane przez AngelEyes ; 03-24-2010 o 11:31

+ Odpowiedz na ten temat

Podobne wątki

Tagi dla tego tematu