+ Odpowiedz na ten temat
Pokaż wyniki od 1 do 4 z 4

Rozwój niemowlęcia

  1. #1
    pipi
    Administrator

    Arrow Rozwój niemowlęcia

    Advertisement



    ROZWÓJ NIEMOWLĘCIA 5 - 8 MIESIĄC


    Miesiąc piąty.
    Rozwój ruchowyCo się dzieje w piątym miesiącu życia?




    dziecko jest coraz bardziej zainteresowane otaczającym je światem
    odwraca głowę w kierunku źródła dźwięku
    zaczyna rozmawiać samo ze sobą, łączy samogłoski ze spółgłoskami np. dada, agaggaa
    jest coraz bardziej aktywne i wesołe, często się uśmiecha, wydaje okrzyki radości i o wiele rzadziej płacze
    reaguje na swoje odbicie w lustrze, rozróżnia twarze obce i znajome
    reaguje na melodię i intonację głosu dorosłej osoby- na pieszczotliwy i surowy ton głosu rodzica
    Stale porusza rękami i nogami.
    Leżąc na brzuchu, głowę unosi wysoko,
    opiera się na przedramionach, a czasami unosi także klatkę piersiową - wtedy wspiera się na wyprostowanych ramionach,
    mocno trzyma główkę, w pozycji pionowej,
    przewraca się z brzuszka na plecy i odwrotnie - ale są maluszki - leniuszki, które opanowują tę umiejętność miesiąc lub dwa później,
    uwielbia "półsiedzieć" - ale musi być odpowiednio wsparte na poduszkach,
    próbuje opierać się mocno na nogach trzymane pod pachy,
    niektóre dzieci pod koniec piątego miesiąca życia próbują siedzieć samodzielnie, bez podparcia opierając się na rękach, ale większość w tej pozycji będzie opadać do przodu. Nie zmuszaj malucha do samodzielnego siedzenia, będzie to robiło gdy przyjdzie jego czas.
    chwyta zabawki i końce palców mamy
    wyciąga ręce w kierunku przedmiotu
    panuje już w pełni na ruchami głowy.

    W co się bawić żeby stymulować rozwój?

    zabawy w turlanie
    puść muzykę (ale nie za głośno, najlepiej z łatwo wyczuwalnym rytmem) i tańczcie razem, oczywiście dziecko trzymając w ramionach
    możesz też chodzić po pokojach i pokazywać dziecku różne ciekawe rzeczy, opowiadając o nich),
    zabawy w kąpieli,
    samolocik - połóż się na plecach i ugnij nogi. Ułóż na nich dziecko i zacznij delikatnie unosić nogi do góry i z powrotem do pozycji wyjściowej. Zabawie może towarzyszyć śpiewanie wymyślonej na poczekaniu piosenki o samolotach i pilotach: "lecimy, lecimy panie pilocie.." i udawanie odgłosów warkoczącego silnika.
    Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne. Umiejętności podane w podręcznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią, która niekiedy nijak się ma do naszego dziecka.


    Miesiąc szósty. Rozwój ruchowy.


    Co się dzieje w szóstym miesiącu życia?



    dziecko odróżnia różne przedmioty i potrafi okazać niechęć lub aprobatę
    ulubioną zabawą, na którą dziecko reaguje radosnymi okrzykami jest zabawa w „a ku- ku”
    coraz wyraźniej kształtuje się poczucie przynależności do rodziny, na członków rodziny maluch reaguje gaworzeniem i śmiechem
    w stosunku do osób obcych staje się nieufne, a nawet lękliwe
    lubi patrzeć na własne odbicie w lustrze
    spontanicznie gaworzy, wydaje dźwięki sylabowe- gaworzy śpiewnie
    podciągane do siedzenia, mocno trzyma chwytającego za palce i przyciąga brodę do klatki piersiowej.
    leżąc na plecach, unosi główkę i przygląda się swoim stopom, starając się włożyć je do ust,
    siedzi z podparciem.
    może przekładać przedmioty z jednej ręki do drugiej,
    podąża wzrokiem za spadającą zabawką.
    dziecko chwyta wszystko, co ma w zasięgu ręki,

    W co się bawić, aby stymulować rozwój?

    oglądamy zabawki: zabawa którą dziecko może wykonywać w każdej pozycji, leżąc na plecach, brzuchu, czy siedząc z podparciem,
    swobodne turlanie,
    zabawy w kąpieli.


    Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne.

    Umiejętności podane w podręcznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią, która niekiedy nijak się ma do naszego dziecka.


    Miesiąc siódmy. Rozwój ruchowy.
    Twoje dziecko w wieku siedmiu miesięcy:


    Siedzi już bez podparcia, ale samo usiąść nie umie.
    Trzymane pod pachy w pozycji stojącej, opiera ciężar ciała na nogach.
    Podtrzymywane pod pachami "sprężynuje".
    Czasami potrafi już przesunąć się w kierunku zabawki i wziąć ją,
    Niekiedy próbuje opierać się na dłoniach i stopach, unosząc się przy tym, mimo że jeszcze nie raczkuje.
    przekłada zabawkę z ręki do ręki,
    potrafi utrzymać mały przedmiot w zaciśniętej pięści.
    chwyta zabawkę tzw. małpim chwytem - czyli ma wszystkie palce ustawione w jednej płaszczyźnie
    gaworzy, wielokrotnie powtarza te same sylaby np ma-ma, ba-ba
    używa głosu dla przywołania dorosłych; okazuje oznaki niezadowolenia, gdy rodzić odchodzi lub gdy przestaje do niego mówić
    uczy się pić z kubeczka
    wyciąga rękę po podawany przedmiot
    ogląda się w lustrze i wyciąga rękę do swojego odbicia
    śledzi wzrokiem upadające przedmiot i szuka schowanej przez dorosłego zabawki



    W co się bawić, aby stymulować rozwój?

    stawanie w różnych częściach pokoju i wołanie dziecka - co wymusza na nim zwracanie się w kierunku głosu,
    "mała sprężynka" - trzymając malucha mocno pod pachy postaw je na podłodze. Kiedy poczuje ją pod stopami, zacznie się na nich unosić i próbować utrzymywać na nich ciężar ciała,
    w tym wieku najważniejsze są zabawy ćwiczące utrzymywanie równowagi - np. podskakiwanie malucha siedzącego okrakiem na nodze rodzica,
    Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne.
    Umiejętności podane w podręcznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią, która niekiedy nijak się ma do naszego dziecka.

    Miesiąc ósmy. Rozwój ruchowy.


    Twoje dziecko w ósmym miesiącu życia:

    Podtrzymywane pod pachy pewnie trzyma się na nogach.
    Siedzi bez podparcia.
    Niekiedy próbuje samo wstawać - trzymając się kurczowo nogi od stołu, czy szczebelka podnosi pupę do góry - nie umie jednak z powrotem usiąść.
    Zaczyna się przemieszczać - początkowo pełza (podobnie jak foka), potem zaczyna raczkować
    Niekiedy dzieci wynajdują własne sposoby poruszania się w kierunku upragnionej zabawki. Często początkowo raczkują do tyłu zamiast do przodu.
    podnosi mały przedmiot tzw. chwytem nożycowym (przeciwstawia kciuk innym palcom, ale w jednej płaszczyźnie).
    podnosi i chowa rodzynek w zaciśniętej dłoni (zawsze pod opieką),
    gaworzy, wymawiając podwójne sylaby
    dosyć dobrze sobie radzi, pijąc z kubeczka i jedząc z łyżeczki
    reaguje na wyraźne zakazy w formie zwrotu „nie wolno”, próbując je jednak ignorować
    w stosunku do obcych jest nieufne, najbezpieczniej czuje się przy mamie, jest niestałe w uczuciach, nagle przechodzi od śmiechu do płaczu
    zwraca na siebie uwagę dorosłego pociągając go za ubranie lub w inny sposób



    Zachęcaj swoje dziecko do raczkowania. Dlaczego ?


    Jednym z ważniejszych etapów w rozwoju motoryki dużej dzieci (czyli chodzenia) jest raczkowanie (pełzanie też ma znaczenie, ale trwa znacznie krócej). Badania wskazują, że ruchy lateralnie naprzemienne, które niemowlak wykonuje przy raczkowaniu równomiernie uaktywniają obie półkule mózgu. Działają one w równy sposób na obie strony ciała, pobudzają skoordynowane ruchy narządów zmysłów: obojga oczu, uszu, obu rąk i obu stóp, a także mięśni brzucha i pleców. Kiedy wszystkie te części organizmu są zaangażowane w równym stopniu, odpowiednio rozwija się spoidło wielkie mózgu, które steruje procesami między oboma półkulami. Uaktywnienie obu półkul, a w każdej z nich poszczególnych płatów wpływa pozytywnie na zwiększenie funkcji poznawczej dziecka i łatwości uczenia się.
    Ułatwisz dziecku przemieszczanie się z miejsca na miejsce, czy stawanie na nogi - zakładając mu na stopy skarpety antypoślizgowe.

    Proponowane zabawy:

    porozrzucaj zabawki na macie na podłodze - niech maluch próbuje się do nich dostać,
    zabawki: najlepsze są klocki z różnymi otworami - umożliwiają usprawnianie nowego chwytu,
    wołaj dziecko z pewnej odległości, niech samo do ciebie się przysunie - pamiętaj aby nagradzać uśmiechem i pochwałą każdą próbę,
    jeśli twoje dziecko stoi podtrzymywane przez ciebie, chwyć je za jedną rączkę, sprawdzając czy będzie w stanie utrzymać się przez kilka sekund - jest to zabawa umożliwiająca dziecku umiejętność utrzymywania własnego ciężaru i zachowywania równowagi,
    "kolebiąca piłka" - układasz malca na dużej piłce, na brzuszku i kolebiesz nią w różne strony.
    porozkładaj na blacie stołu kilka kulek papierowych i niech maluch próbuje je chwytać. Pamiętaj aby pilnować dziecko - w tym wieku wszystko co weźmie do ręki, wędruje do buzi.
    Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne. Umiejętności podane w podręcznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią, która niekiedy nijak się ma do naszego dziecka.

    mgr Agnieszka Musiał, psycholog
    Monika Zalewska- Biełło

    źródło



    Ostatnio edytowane przez szarlotka ; 03-23-2010 o 14:16

  2. #2
    justysia_jgk
    Opiekun
    pipi, super temat, dzieki kochana


  3. #3
    PrzemusinaMamina
    Super Moderator
    swietnie ze jest cos takiego na forum
    Cytat pipi :
    przewraca się z brzuszka na plecy i odwrotnie - ale są maluszki - leniuszki, które opanowują tę umiejętność miesiąc lub dwa później,
    dobrze ze to napisalas bo moj leniuszek jeszcze nie przekulal ani razu.....


  4. #4
    doti3030
    Mamuśka
    my przerabiamy wlasnie piaty miesiac. i sa dni kiedy nie moge za mala nadazyc a czasem ma takiego lenia ze zaczynam sie martwic czy aby sie nie cofa hihi. zwariowac mozna


+ Odpowiedz na ten temat

Podobne wątki

  1. 08-21-2018, 18:52
  2. 04-05-2012, 13:37
  3. 04-02-2011, 12:41
  4. 03-05-2009, 08:59
  5. 12-16-2007, 20:44

Tagi dla tego tematu