+ Odpowiedz na ten temat
Strona 1 z 7 1 2 3 4 5 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 62

Kwas foliowy dla starających

  1. #1
    Ewa 74
    Olimp

    Arrow Kwas foliowy dla starających

    Advertisement



    Zaczynając starania nie należy zapominać nie tylko o dobrym odzywianiu, ale również o kwasie foliowym.

    Co to jest kwas foliowy?
    Kwas foliowy (nazywany także folanem, folacyną lub kwasem pteroiloglutaminowyrn) to witamina z grupy B (B9). Jest witaminą rozpuszczalną w wodzie. Występuje w naturze w postaci folianów. Nasz organizm nie potrafi go wytwarzać (jak np.: witaminy D3) i musi być on dostarczony z pożywienia bądź preparatów farmakologicznych. Kwas foliowy bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych – materiału genetycznego komórek i dlatego jest niezbędny w procesie wzrostu i rozmnażania. Jego obecność jest konieczna do powstawania w szpiku czerwonych krwinek, rozwoju i prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Usprawnia pracę układu pokarmowego.

    Gdzie można znaleźć kwas foliowy?
    Produkty bogate w kwas foliowy:

    drożdże piwne

    pomarańcze, banany

    fasola, soczewica, soja

    zielone liściaste warzywa, zwłaszcza szpinak, sałata, natka pietruszki

    szparagi, brukselka, brokuły, groszek

    rzepa, buraki

    ryż, jęczmień, pszenica i zarodki pszenicy

    żółtka jaj,

    wątróbka

    orzeszki ziemne

    sery
    Czy sama dieta wystarczy?
    Ułożenie racjonalnej, zdrowej diety pokrywającej całe zapotrzebowanie naszego organizmu na kwas foliowy jest w zasadzie niemożliwe. Dzieje się tak z kilku powodów:

    kwas foliowy jest niezwykle „wrażliwą” witaminą, produkty tracą go podczas obróbki termicznej (gotowania, smażenia), a nawet pod wpływem światła słonecznego (50-70%).
    niektóre bogate w kwas foliowy produkty nie są polecane w zdrowej diecie; zbyt kaloryczne i bogate w nasycone kwasy tłuszczowe (żółtko, sery, wątroba).
    organizm nie przyswaja naturalnych folianów. Najpierw musi je rozłożyć do formy przyswajalnej przez jelita, czyli do... kwasu foliowego. W trakcie tej przeróbki tracimy niemal połowę folianów.
    Dlatego powinniśmy sięgać po syntetyczne preparaty kwasu foliowego, które są przyswajalne w 100%.

    Dlaczego potrzebujesz kwasu foliowego?

    Prawidłowy poziom kwasu foliowego w organizmie jest ważny zwłaszcza dla przyszłych matek i ich nienarodzonych dzieci. Pomaga zapobiegać niedokrwistości (anemii) ciężarnych. Ginekolodzy zalecają zażywanie kwasu foliowego swoim pacjentkom planującym ciążę przede wszystkim z uwagi na jego znaczenie w profilaktyce wad cewy nerwowej u płodu (m.in.: bezmózgowia, rozszczepu kręgosłupa, przepuklin oponowo-rdzeniowych). Wady te powstają w pierwszych 4 tygodniach płodowego życia, kiedy kobieta nie wie, że doszło do poczęcia.

    Ile kwasu foliowego potrzebujesz?
    Każda kobieta, która planuje ciążę powinna przyjmować profilaktyczną dawkę kwasu foliowego tj. 0,4 mg/dziennie. Jeśli nawet nie planujesz ciąży (blisko połowa poczęć w Polsce jest nieplanowana), a współżyjesz, także powinnaś przyjmować kwas foliowy (w dawce 0,4 mg). Jeśli jesteś w ciąży dawkę uzgodnij ze swoim ginekologiem. Zwykle do końca pierwszego trymestru przyjmuje się kwas foliowy w dawce 0,4 - 1 mg/dziennie. Niekiedy zaleca się go także w drugim i trzecim trymestrze w ramach profilaktyki anemii. W rodzinach z obciążonym wywiadem, takich, w których urodziły się już dzieci z wadami cewy nerwowej - zaleca się zwiększenie dawki folanu do 4 mg/dziennie. Większa dawka kwasu foliowego potrzebna jest także przyszłej mamie przyjmującej leki przeciwpadaczkowe lub chorej na cukrzycę.

    Nie tylko dla przyszłej mamy
    O kwasie foliowym zwykło się mówić w kontekście planowania ciąży. To błąd, bo ta wyjątkowa witamina, pomaga zapobiegać m.in.:

    niedokrwistości
    miażdżycy
    zawałowi serca
    innym chorobom układu krążenia
    niektórym nowotworom (m.in.: rakowi okrężnicy, gardła, jamy ustnej, piersi)
    Bezpieczna dawka 0,4 mg dziennie jest zalecana każdemu, także mężczyznom.

    Kwas foliowy bierze udział w powstawaniu „hormonów szczęścia” (substancji neurostymulacyjnych) serotoniny i no adrenaliny. Pierwsza – uspakaja, relaksuje, pomaga spokojnie zasnąć, wprawia w dobry nastrój, druga – napędza do działania, aktywizuje organizm. Pomaga zachować równowagę psychiczną i zapobiegać depresji. Na niedobór kwasu foliowego (poza wymienionymi wyżej) są narażone osoby palące papierosy, stosujące doustną antykoncepcję hormonalną oraz często opalające się (także w solarium).


    Jakie mogą być skutki i objawy niedoboru kwasu foliowego?

    Poza wymienionymi wyżej zaburzeniami rozwoju płodowego, u dorosłych i dzieci niedobór kwasu foliowego może powodować:

    anemię megaloblastyczną (objawy: uczucie przemęczenia, kłopoty z koncentracją) zaburzenia psychofizyczne (lęki, stany depresyjne, uczucie niepokoju, bezsenność, kłopoty z pamięcią i koncentracją)
    zaburzenia w obrębie układu pokarmowego (nudności, biegunka, brak apetytu, niedożywienia na skutek złego wchłaniania)
    bóle głowy
    „kołatania” serca
    zahamowanie wzrostu u dzieci.



    Ostatnio edytowane przez AngelEyes ; 03-24-2010 o 10:57

  2. #2
    magamma
    Nowicjusz
    Ewa 74 super informacje- dzieki. W koncu wiem co i jak.


  3. #3
    lunarsa
    Znawca Forum
    ja kwas foliowy łykałam już 3 miesiące przed zajściem i mojemu połówkowi też dawałam około miesiąca przed zajściem


  4. #4
    kasiulek33
    Olimp
    Ja tez zaczelam 3 miesiace przed ciaza , i teraz tez biore caly czas


  5. #5
    free77
    Mamuśka
    ja tez zaczelam brac folik. Czy ktoras z Was zna medyczne wytlumaczenie na to ze facet tez powinien lykac Folik? Czy Wasi malze biora jakies tabletki w czasie staran dzieki


  6. #6
    sagapo
    Super Moderator
    a ja cały czas zapominam
    raz biorę, a raz nie
    muszę się bardziej przyłożyć...


  7. #7
    free77
    Mamuśka
    W Niemczech ginekolodzy polecaja w ramach profilaktyki u kobiet w wieku rozrodczym oraz do 12 tyg ciazy- branie nie tylko kw. foliowego, ale takze tzw. metafoliny, ktora jest metabolitem kw. foliowego. Jest to aktywna forma kw. foliowego, ktora jest o wiele lepiej przyswajalna przez organizm niz sam kwas foliowy, ktory musi ulec przemianom w organizmie zanim zostanie wchloniety.

    Od 13 tc zaleca sie branie kw foliowego w polaczeniu z kwasem DHA.

    zrodlo

    Linki widoczne tylko dla zalogowanych użytkowników Zarejestruj się


  8. #8
    monika-1981
    Nowicjusz
    A czy nadmiar kawasu foliowego moze zaszkodzic?Folik biore regularnie od ponad roku w dawce 0,4mg dziennie.Ostatnio jak robilam badania to okazalo sie ze mam niedobor witaminy B12 i zelaza.Na internecie wyczytalam ze kwas foliowy moze utrudniac wchlanianie sie z pozywienia witaminy B12.Czy cos o tym slyszeliscie?


  9. #9
    magda123
    Mamuśka
    Ja kwas foliowy biorę od 4 miesięcy ale ciąży brak choc się cały cza staramy


  10. #10
    niunia2008
    Nowicjusz
    słyszałam o jakiś super ziółkach na regulacje owuacji jak coś wiecie to dajcie znać


+ Odpowiedz na ten temat
Strona 1 z 7 1 2 3 4 5 ... OstatniOstatni

Podobne wątki

  1. 12-07-2017, 22:58
  2. 07-23-2016, 09:36
  3. 07-31-2009, 10:00
  4. 05-04-2009, 07:41
  5. 05-24-2007, 16:21

Tagi dla tego tematu